Gdzie jest najwięcej witaminy C?

Witamina C jest bez wątpienia niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Znacząco zwiększa odporność organizmu na różne choroby, wspomaga układ krążenia i hamuje proces starzenia się skóry. Niestety człowiek nie jest w stanie wytworzyć jej samodzielne. Aby dostarczyć organizmowi potrzebną dawkę można sięgnąć po suplementy, ale najlepszym sposobem uzupełnienia witaminy C jest czerpanie jej z naturalnych źródeł, którymi są głównie warzywa i owoce. Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział, które z nich zawierają najwięcej witaminy C.

Witamina C – właściwości i rola

Witamina C to tak właściwie kwas askorbinowy. Oprócz medycyny znajduje zastosowanie także w kosmetyce, jako silny przeciwutleniacz. Jest to jedna z najlepiej zbadanych przez człowieka witamin, która posiada właściwości czyniące ją absolutnie niezbędną dla organizmu. Wzmacnia ona jego odporność i chroni przed chorobami. Nie należy jednak wierzyć w mit, jakoby kwas askorbinowy miał pomagać w wyleczeniu przeziębienia czy innej już nabawionej infekcji. Witamina C zmniejsza szanse na pojawienie się niektórych chorób, ale ich nie leczy. Oprócz tego wśród jej licznych funkcji korzystnych dla organizmu można wymienić między innymi ułatwianie przyswajania żelaza, wspieranie gojenia się ran czy wzmacnianie dziąseł i zębów.

Objawy niedoboru witaminy C

Aby utrzymywać zdrowie swojego organizmu powinno się regularnie uzupełniać kwas askorbinowy o odpowiednią dawkę, która wynosi ok. 50 mg dziennie u dzieci, 75 u kobiet i 90 u mężczyzn. Możemy wymienić kilka objawów wskazujących na zbyt małą zawartość witaminy C w organizmie, m.in. obrzęk i ból stawów, słabe gojenie się ran, nieprawidłowe zrastanie się kości po złamaniach czy też ogólny spadek odporności organizmu. Przy występowaniu wymienionych objawów należy niezwłocznie uzupełnić brakujące zapasy kwasu askorbinowego. W kolejnej części artykułu wymienię, co ma najwięcej witaminy C, oczywiście spośród źródeł naturalnych.

Cytrusy

Dobrym źródłem witaminy C są owoce cytrusowe, takie jak cytryny, pomarańcze czy grejpfruty. 100 g cytryny zawiera aż 53 mg kwasu askorbinowego.

Warzywa

Wśród warzyw cieszących się największą zawartością witaminy C możemy wymienić: pietruszkę (100 g jej natki to 178 mg witaminy), paprykę czerwoną (144 mg/100 g), chrzan (114 mg/100 g), brukselkę (94 mg/100 g), paprykę zieloną (91 mg/100 g) i kalafior (69 mg/100 g).

Inne owoce

Istnieją także owoce, w których znajdziemy jeszcze więcej witaminy C niż w cytrusach. Należą do nich: kiwi (59 mg/100 g), truskawki (66 mg/100 g), porzeczkę czarną (183 mg/100 g), dereń (200 mg/100 g), rokitnik (1100 mg/100g, ale niestety owoce są niejadalne, używa się ich do soków i marmolad) i dzika róża (aż 1800 mg/100 g).

Podsumowanie

Podsumowując, teraz wiesz już, jakie owoce i warzywa powinieneś jeść, by spożywać odpowiednią dawkę witaminy C. Oczywiście co za dużo, to nie zdrowo, więc nie powinno się również przedawkowywać kwasu askorbinowego, choć pobierając go z naturalnego pożywienia jest o to bardzo ciężko. Wśród objawów nadmiaru witaminy C w organizmie można wymienić m.in. nudności i biegunkę. Ostatnią istotną kwestią, na którą zwrócę uwagę w tym artykule jest to, że wymienione warzywa tracą sporą część witaminy C przy gotowaniu bądź smażeniu, dlatego dobrze jest co najmniej część warzyw i owoców spożywać na surowo.